Fullt hus på Världens viktigaste dag

Den 7 februari fyllde vi vår konferenssal med länets livsmedelsproducenter, flera politiker, beslutfattare och företrädare för akademin. Livsmedelsstrategin och svensk mat stod i centrum på Världens viktigaste dag med seminarier inom administration, marknadsföring och sälj samt export. Dagen öppnades av landshövding Elisabeth Nilsson och regionråd Göran Gunnarsson, som båda bidragit till skapandet av Östergötlands livsmedelsstrategi. 

Trött på administration och regelkrångel?- det går att förändra!

Genom att visualisera de 600 punkter som en lantbrukare behöver ha koll på, kunde vi konstatera att det är ett jättejobb för både livsmedelsproducenter och myndighetsutövarna. Seminariet andades, trots detta, positivitet. Talarna Martin och Markus från Tillväxt och Tillsyn i Rättvik har i flera år kämpat för att få fram en modell som är hållbar för alla, och nu finns ett arbetssätt där myndigheter och företagare arbetar tillsammans. Anders Westerberg, forskare inom administrationssamhället, gav en förklaring till varför det ser ut som det gör idag, utmaningar och möjligheter framåt. Avslutningsvis tittade vi på Östgötaslätten och de utmaningar vi har här, samtidigt som riksdagsledamot Magnus Oscarsson (kd) blickade nationellt och tog oss till våra grannländer Finland och Tyskland – vad kan vi lära från dem?

Så skapas rusning efter svensk mat

Passet med utgångspunkt i sälj, marknadsföring och marknadsanpassning. Vi fick se flera goda exempel på livsmedelsföretag som arbetar strategiskt, med ett tydligt syfte, och mot en tydlig målgrupp. För visst är vi många som behöver bli bättre på att läsa av vad marknaden vill ha, och anpassa oss därefter?

Bland föredragshållarna fanns Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning, med den frivilliga ursprungsmärkningen "Från Sverige" som ska göra det enkelt för konsumenterna att välja rätt i butiken. På plats fanns också Svegro – familjeföretaget som odlar kryddor och sallad på Ekerö, potatis i Skänninge och som genom en ny varumärkesstrategi på kort tid lyckats öka sin försäljning och igenkänning hos kunderna. Givetvis fick vi också lyssna till några lokala framgångssagor, bland dem Hermelins grönsaker från Östgötaslätten. Ett företag som går mot strömmen och genom att göra det de tror på och skippa grossistledet lyckas sälja svensk ekologisk kål för 40 kronor kilot istället för fyra kronor kilot. Ett annat regionalt exempel är Wellnox som säljer flytande rödbetor och andra grönsaker under varumärket RÅ och som sedan starten för några år sedan lyckats mångdubbla sin försäljning. 

Sverige har fantastisk mat – så övertygar vi resten av världen

Sist men inte minst pratade vi export – både den export som handlar om att sälja varor till andra länder, men också export i form av att locka hit ”foodisar” till Östergötland. För ska vi lyckas öka både produktionen och lönsamheten behöver vi inte bara sälja vår svenska mat här i Sverige, vi behöver övertyga resten av världen att svensk mat är en klass för sig. Några som lyckats väl med det är Food for progress med varumärket Oumph, som med en stark övertygelse om att rädda världen vill gör växtbaserad mat attraktiv, något som de lyckats väl med. Ett annat exempel är Umlax, utsedda till årets livsmedelsexportör, som kom hela vägen från Lycksele för att berätta om såväl fram- som motgångar i sina exportsatsningar. Till sin hjälp i sina framgångar hade de Business Sweden, som också fanns på plats.

Kontaktuppgifter och presentationer från talarna:

Inga bilder får användas eller kopieras utan samtycke från talaren.

Anders I Westerberg, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., pdfAnders I Westerberg - Södertörns högskola.pdf

Markus Svensson,Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Peter Borring, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Louise Ridderström, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Helene Oscarsson, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.pdfHelene Oscarsson - Vreta Kluster.pdf
                                           

Maria Forshufvud, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., pdfMaria Forshufvud - Svenskmärkning.pdf

Helena Olin, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Thomas Sjölander, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 

Magdalena Hermelin, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., pdfMagdalena Hermelin - Hermelins grönsaker.pdf 

Agnes Jonsson, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

                     

Anna-Carin Jonsson, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., pdfAnna-Carin Jonsson - Umlax.pdf

Lennart Bjurström, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Fredriksson Susanne, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Christer Andersson, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Livsmedelsstrategin i Östergötland – nu startar det verkliga arbetet

Följande personer kommer vara aktiva i arbetet med Östergötlands Livsmedelsstrategi framåt. Har ni tankar eller frågor kring respektive område går det bra att kontakta dem enligt nedan:

Regelförenklingar: Peter Borring, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Kompetensförsörjning: Elisabet Ström, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Kund och konsument: Louise Ridderström, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Offentlig upphandling: Christina Enudd, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Trygghet: Marie Lönneskog, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Distribution: Per Lindahl, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Artiklar i media

Länstidningen Östergötland
Affärsstaden
Butikstrender

Detaljer

Startar 2018-02-07

Vreta Kluster är en framgångsrik mötesplats och tvärvetenskaplig utvecklingsarena för teknik- och affärsutveckling i de gröna näringarna, som bidrar till branschernas utveckling och tillväxt.