Bondens egen Marknad

bondens logo

Bondens egen Marknad har sina rötter i England och startades i Sverige av en engelskman vid namn John Higson i slutet av 90-talet. Idag finns marknaden på ett tjugotal platser i Sverige och en av de absolut största är Bondens egen Marknad i Linköping.

I Linköping startade Bondens egen Marknad år 2000 som ett EU projekt, men sedan många år drivs marknaden helt utan EU-stöd av den ekonomiska föreningen Östgötamat, som har 88 medlemsföretag. I år är antal utställare cirka 30 stycken. Men på torget finns råvaror från drygt 35 företag. Många är välkända och bekanta för besökarna, men också nya aktörer, som Haag skog & Lantbruk, Livslotten och S:t Annagården med sina fantastiska havtornsprodukter. För Café och grillning ansvara Erik Carlsson från Herrsäter Gård.

Marknaden en viktig plats både för att sälja produkter men också för att marknadsföra det egna företaget. Många viktiga affärskontakter skapas under de 8 lördagar som försäljningen pågår. Genom föreningens verksamhet skapas också viktiga affärsnätverk, som företagen har nytta av hela året.

För konsumenten är marknaden en plats där handeln blir till en upplevelse. På torget kan du till skillnad från butiken prata och diskutera med de som producerat/odlat råvarorna. Det skapas ett viktigt förtroende för äktheten i produkten. Dessutom får du också chans att träffa vänner och bekanta. På torget är känslan att lite av stressen försvinner. Här kan du se hur människor möts pratar, tar en fika tillsammans för att sedan återgå till handlandet.

Torget är en viktig plats för mötet mellan människor oavsett om man söker en plats att socialisera eller skapa viktiga affärsnätverk.
Marknaden erbjuder också ett marknadsgrill/café där man kan njuta av regionala specialiteter.

Bondens egen Marknad pågår Lördagar mellan kl 9.30-14.00 from 11 augusti till den 29 september på Yttre Borggården i Linköping.

Läs mer om Bondens egen Marknad här >>

Två regler gör Bondens egen Marknad unik:

Regeln om enbart producenter
Lantbrukaren ska ha odlat eller fött upp allt han/hon säljer på marknaden. Även huvudingrediensen i förädlad mat som sylt, saft eller korv måste komma från lantbrukarens egen gård. På marknaden delar en del bönder torgstånd, men samarbetet måste alltid synas tydligt för kunden på skyltar.

Regeln om närproducerat
Alla involverade gårdar ligger inom 250 km radie från marknaden och räknas därför som ”närproducenter".

För mer information, kontakta:
Louise Ridderström, Östgötamat Ekonomisk Förening:
Tel: 0706-750633 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Vreta Kluster är en framgångsrik mötesplats och tvärvetenskaplig utvecklingsarena för teknik- och affärsutveckling i de gröna näringarna, som bidrar till branschernas utveckling och tillväxt.