Service på landsbygden i fokus

Att bo på landsbygden har många fördelar. Vacker natur, social gemenskap, ett rikt föreningsliv och ett lugnare tempo. Man kan inte kräva samma service som de stora orterna kan erbjuda, men en viss grundläggande service är en förutsättning för det goda livet på landet.

Livsmedelsförsörjning är en grundläggande service som är central för att vår landsbygd skall överleva och utvecklas. Tillgång till drivmedel och basvaror på anständigt avstånd är faktorer som människor på landsbygden ofta nämner som nödvändiga för att kunna bo kvar och leva på landsbygden.

I Sverige finns idag ett nät av lanthandlare som upprätthåller den här servicen. De har på senare år starkt reducerats i antal beroende på olika faktorer. Bristande lönsamhet, hårdare konkurrens från stora köpcentra, problem med varutransporter och ibland en sviktande köptrohet hos presumtiva kunder, är några av orsakerna.

Vad kan vi gemensamt göra, stat, kommun och medborgare, för att förhindra att ännu fler lanthandlare försvinner? Hur kan vi vända trenden så att vi kan behålla den kommersiella servicen på den nivå vi har idag? Eller ännu hellre, hur kan vi utveckla verksamheterna så att ännu fler boende på landsbygden får en förbättrad service?

Vi måste tro att det är möjligt. Vi är många som vill. Vi är många som kan göra skillnad.

När: torsdagen den 2018-03-08  kl. 09.00-15.30
Plats: Vreta Kluster, Klustervägen 13, 590 76 Vreta Kloster

Målgrupp:

Offentliga aktörer, politiker, tjänstepersoner, lanthandlare, grossister och andra aktörer med intresse för landsbygdsfrågor

Anmälan: Senast den 2018-03-05. Meddela också om du har särskilda behov kring mat. Konferensen är kostnadsfri.

Anmälan och frågor:
Kontakta Jeanette Uner
070 460 3506

pdfProgram.pdf

Startar 2018-03-08

Vreta Kluster är en framgångsrik mötesplats och tvärvetenskaplig utvecklingsarena för teknik- och affärsutveckling i de gröna näringarna, som bidrar till branschernas utveckling och tillväxt.

Vreta Kluster
Klustervägen 11,13 [vägbeskrivning]
590 76 VRETA KLOSTER

Kontakta oss ››
Mina sidor
In English

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Klicka här

Följ Vreta Kluster på
Mynewsdesk

Med finansiering från:

eu logo

RO v neg 01

rgb linkoping dar ideer blir verklighet liggande vit text