• Vreta Kluster

En lärorik matresa genom länet

Hur funkar det egentligen att odla 150 ton tomater? Eller att stycka ett vildsvin och en hjort? Flera av länets kostchefer gjorde nyligen en rundresa i Östergötland, inbjudna av några av länets lokala odlare och producenter. Allt för att få en inblick i verksamheten på plats.

Annickas tomater1I Grepstad gårdsbutik har ägarna, Eva och Ola Sandström, dukat upp frukost med nybakat, varmt bröd, ost, hemmagjord jordgubbsmarmelad och nyplockade ägg. I den kombinerade restaurangen och butiken finns allt från torra bönor till keramik, bröd, saft och kökshanddukar. Varorna kommer från den egna gården eller från producenter i närheten. Ett fint sätt att hjälpas åt med marknadsföring på landsbygden.

– Grepstads jordgubbsodling startade 2003, med fyra-fem veckors verksamhet om året, berättar Eva.

I takt med att kunderna blev mer intresserade ökade antalet sorter, volymen blev större och säsongen förlängdes. Mellan 2009 och 2011 byggde Ola och Eva ut butiken och landen. Sedan utökades verksamheten med höns, biodling och förädling av jordgubbar.

– Det finns en del man inte vet om jordgubbar, säger Eva-Lott Blixt, kostchef i Söderköping. Att en sort måste bytas ut efter ett par år till exempel, hur bra den än är. Intressant.

 

IMG 6459Från gubbar till tomater

Via röda gubbar fortsatte resan till Varv och röda tomater. Annicka Assarsson som driver Annickas tomater berättade om sin verksamhet och hur det fungerar att odla hela 150 ton tomater i ett gigantiskt växthus och hur de 50 olika sorterna packas i lådor eller i småförpackningar innan de fortsätter ut till olika i butiker.

Resan är ett sätt för producenterna att upprätta en dialog kring möjliga affärer, likaväl som för kostcheferna att se hur de lokala odlarna arbetar och identifiera mervärden som kan nyttjas i kommande upphandlingar.

– Jag ger mig ut då och då för att lära känna och förstå branschen, säger Cristoffer Cedergren, kostekonom i Linköping. Jag vill se hur leveranser och flöden går till och vad det finns för mellanhänder och avtal. Målet är att handla så mycket som möjligt lokalt eftersom det ger så mycket mervärde.

Efter lunch på Tjällmo gästgiveri öppnade jägare och styckmästare Thomas Ekberg upp till sin verksamhet ett långt stenkast ut i skogen från Tjällmos centrum. Här, i ett par olika kylrum hanterar han viltkött som är närproducerat, klimatsmart och fritt från antibiotika. Efter en stunds diskuterande landade man i ett exempel på hur distribution av viltkött till storköken runt om i kommunerna kan fungera.

– Det finns ett ekonomiskt och politiskt intresse i att vi köper in viltkött till skolor och äldreboenden, frågan är bara var i distributionskedjan vi ska gå in, säger Cristoffer Cedergren.

 

Lunch Tjällmo GGNy, rolig kunskap

När sista utflyktsmålet för dagen betats av sammanfattade projekt- och reseledare Tina Enudd från Vreta Kluster dagen.

­– En bra, ömsesidig kunskapsresa. Det är lika viktigt för kostcheferna att finna lösningar på upphandlingar, som det är för producenten att veta att mervärdena i deras produktion uppmärksammas och tas tillvara, säger hon.

­– Och inte minst har vi fått ny, rolig kunskap om tre skilda matvaror, säger Eva-Lott Blixt. Nu ska jag hem till kockarna i Söderköping och berätta om hur man hanterar bra viltkött. De kommer att explodera av inspiration!

Bildtexter: 

Bild 1:
Annicka Assarsson från Annickas tomater i Varv utanför Motala berättar om sin verksamhet och hur hon odlar 150 ton tomater varje år, i  det 5 000 kvardratmeter stora växthuset. (Foto: Anna Lindén)

Bild 2:
Eva Sandström driver Grepstad jordgubbsodling och Grepstad gårdsbutik. Hon bjöd kostcheferna på frukost med många egenproducerade ingredienser. (Foto: Anna Lindén)

Bild 3:
Stopp i matresan och lunch på Tjällmo Gästgiveri för kostscheferna Eva-Lott Blixt, Anna Lundstedt och Espen Rognstad. Tomatsoppa, sallad och varmt bröd stod på menyn. (Foto: Anna Lindén)

 

 

 

 banner gron verkstad   banner gron kunskap2