Världens viktigaste dag 7 februari

Världens Viktigaste Dag - för ett mer konkurrenskraftigt Sverige

Förra året gjorde succé – och nu är det äntligen dags igen!
Den här dagen vill vi uppmärksamma några av världens viktigaste frågor genom spännande seminarier och givande möten. Vi har nyss kickat igång arbetet med den regionala livsmedelsstrategin, därför är övergripande tema för Världens Viktigaste dag i år just livsmedelsstrategin, med fokus på konkurrenskraft. Dagen riktar sig till engagerade aktörer i branscherna från både företag, akademi och politik. Vi hoppas på många spännande möten och diskussioner som kan bidra till en positiv utveckling i några av världens viktigaste branscher.

Program

08.30     Registrering och kaffe


09.00     Välkommen!

Vi inleder dagen med att berätta om den nya regionala livsmedelsstrategin; Vad innebär den för Östergötland och hur kommer vi att arbeta med den?

Helene Oscarsson, vd, Vreta Kluster
Elisabeth Nilsson, Landshövding i Östergötland
Göran Gunnarsson (C), regionråd, Region Östergötland

Moderator: Claes de Faire


Admin webb

09.30     Trött på administration och regelkrångel? - det går att förändra!

I den nya livsmedelsstrategin trycker man på behovet av samordning av offentliga kontroller av företag i livsmedelskedjan. Kontrollerna ska präglas av hög kompetens med så lite störning i den ordinarie verksamheten som möjligt. Varken tillsynspersonal eller företagare är helt nöjda med hur det fungerar idag, men varför ser det ut som det gör? Hur kan vi minska pappersarbetet, effektivisera och skapa förståelse mellan lantbrukare och handläggare? I passet lyfter vi fram goda exempel, modeller och samarbeten som fungerar riktigt bra, och öppnar samtidigt upp för diskussion med publiken.

Anders Ivarsson Westerberg, forskare New Public Management på Södertörn Högskola, inleder med att måla upp bilden av hur administrationssamhället ser ut och varför det ser ut som det gör. 

Martin Clarstedt, Tillväxt och tillsyn
Markus Svensson, styrelseledamot på Tillväxt och tillsyn, inspirerar oss med Rättviksmodellen, en modell som fungerar på riktigt där alla parter samverkar.

Peter Borring, regionordförande på LRF Östergötland och Louise Ridderström, verksamhetsledare på Östgötamat, lyfter branschens utmaningar i diskussion med publiken och föregående talare.

Magnus Oscarsson, Riksdagsledamot Kristdemokraterna


11.30     Lunch


Rusningsvenkmat webb

12.30     Så skapas rusning efter svensk mat

Målet med den regionala livsmedelsstrategin är att öka produktionen och konsumtionen av mat som är producerad i Sverige, och helst i länet. För att öka försäljningen behöver vi marknadsföra maten på rätt sätt för att det ska vara attraktivt och enkelt. Märkningen ”Från Sverige” gör det lätt för konsumenten att välja svenskt i butiken, Svegro har ökat sin varumärkeskännedom med 70 procent genom ny strategi, och dessutom får vi lyssna till flera östgötska exempel på hur de anpassat och utvecklat livsmedel och design efter vad vi konsumenter faktiskt vill ha.

Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning, berättar om varför svensk mat är viktig och hur svenskmärkningen har påverkat konsumenten.
Helena Olin, chef för marknad och innovation, Svegro, inspirerar om deras varumärkesresa och hur de ökat varumärkeskännedomen med 70 % på 1,5 år.
Thomas Sjölander, vd på Wellnox Health (RÅ)
Magdalena Hermelin och Olof Hermelin på Hermelins grönsaker
Katarina Wiklund, vd Hushållningssällskapet i Östergötland, avslutar passet utomhus med en demonstration av maskinen som testar framtidens grödo


14.10    Paus med kaffe


export webb

14.30     Sverige har fantastisk mat – så övertygar vi resten av världen

Ökad export, fler exporterande företag och måltidsturism leder till stärkt tillväxt i den svenska livsmedelskedjan. Hur gör Årets Livsmedelsexportör Umlax för att vara framgångsrika inom export? Visit Sweden och Visit Östergötland startar just nu igång ett samarbete för att öka måltidsturismen, hur ska det gå till? Och hur kan du som exportföretag få hjälp?

Anna-Carin Jonsson, vd och marknadschef på Umlax inspirerar oss med deras fantastiska exportresa.

Susanne Fredriksson, enhetschef på Visit Östergötland, förklarar varför måltidsturismen är så viktig, och tydliga strategier för hur vi blir bättre.

Christer Andersson, regional exportrådgivare på Business Sweden avslutar med att beskriva hur de kan stötta dig som är i startgroparna för att börja exportera, vill utveckla exporten eller bara har frågor om export.

Anna-Kajsa Lidell, Co-founder & Head of Progress Strategy, Food for Progress 


16.00     Mingel och fortsatta diskussioner – för en mer konkurrenskraftig region!

Tid: 7 februari, kl 8.30-16.00
Plats: Vreta Kluster, Klustervägen 11, 590 76 Vreta Kloster
Anmälan: Anmälan är stängd.
Kostnad: 200 kr (inkl fika och lunch) betals på plats.
Kontakt: Vid frågor kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

EUlogo v RGB  Vaxtzon Logo

 

Vreta Kluster är en framgångsrik mötesplats och tvärvetenskaplig utvecklingsarena för teknik- och affärsutveckling i de gröna näringarna, som bidrar till branschernas utveckling och tillväxt.