Vreta Kluster på näringslivsdag - för att locka Ultuna-studenter
Den 11 november arrangerades Ultuna näringslivsdag – i år helt digitalt. Vreta Kluster visade upp presentationsfilm och flera företag från klustret deltog i en digital fika för att locka studenter från Sveriges lantbruksuniversitet till Östergötland.
- Jag tycker att det fungerade bra. Digitala och sociala evenemang är fortfarande lite ovant, men jag fick sagt det jag ville, säger Isak Nielsen, vd på AgriOpt.
Ultuna näringslivsdag arrangerades 11 november. Den i vanliga fall fysiska mässan, där studenter från SLU och företag skapar kontakter, ställde om till en helt digital lösning i år.
Via ett Facebookevenemang har företag fått presentera sig med en film och evenemanget nått 8 500 personer.
Totalt har ett 30-tal företag varit med och visat upp sig.
- Det tycker vi är bra med tanke på att det hålls digitalt. Vi är väldigt nöjda med att det varit så många företag och vad vi hört hittills har evenemanget varit uppskattat både bland företag och studenter, säger Amanda Hellqvist, en av arrangörerna från Ultuna studentkår.
Vreta Kluster samordnade filmen Vreta Kluster – hjärtat för den gröna näringen i Östergötland, där fem företag från klustret, AgriOpt, Hushållningssällskapet, Ludvig & co, Lovanggruppen och Fjösssystem var med och presenterade sig för att locka ny och välutbildad arbetskraft till Östergötland. Under näringslivsdagen var fyra av de fem företagen också med under en digital fika där studenter fick chansen att bekanta sig närmare med företagen.
Startup-bolaget AgriOpt var nöjda med eftermiddagens digitala fika där studenter fanns med via Zoom.
- Vi letar efter ett gäng agronomstudenter som kan jobba deltid och väldigt kundnära i bolaget. Det kom några bra frågor från studenterna, där är det som vanligt att man kanske önskar lite mer tid för att borra djupare, men så är det nästan alltid, säger Isak Nielsen.